Logo rhenensebetuwsecourant.nl


De tractor van Hook 'n Run in actie. Het team werkt zich met hulp van 30 sponsoren op naar de top. Foto: Hook 'n Run.
De tractor van Hook 'n Run in actie. Het team werkt zich met hulp van 30 sponsoren op naar de top. Foto: Hook 'n Run. (Foto: )

Passie voor ronkende tractoren

Rick Praamstra

Achterbergers doen aan tractorpulling

Steigerende tractoren, ronkende motoren, volle tribunes en af en toe een enorm turbowiel die sneuvelt: de ingrediënten van de sport tractorpulling. Team Hook 'n Run sprong vijf jaar geleden in het diepe en is op weg naar de nationale top.

ACHTERBERG - Op de oprit van de familie den Hartog aan de Lawickse Allee in Wageningen, dichtbij Rhenen staat een truck die ooit van een bloemist was. Team Hook 'n Run met hoofdrijder en eigenaar Brienen den Hartog en teamleden Ronald van Ommeren, Aart Versteeg, Ben van de Scheur, Anthony Lodder en Joost Hijnekamp reizen hierin tijdens wedstrijden naar het circuit. De tractor staat achterin. De vader van Brienen is de chauffeur. Nu is het nog een kale vrachtwagen, maar als het team klaar is met sleutelen aan de wagen doet deze niet onder voor een luxe touringcar.

Frikandellen

Op Wageninger Brienen na wonen alle teamleden in en om Achterberg. Al jarenlang gaan vrienden Ronald en Brienen samen naar de tractorpulling. In 2013 bezochten ze weer een race, keken elkaar aan en besloten de stoute schoenen aan te trekken. "Wij vinden dit een mooie sport en wilden dit ook gaan doen. Onze passie lag daar", vertelt Ronald, lasser van het team in de schuur van de familie Den Hartog. De schuur waar het team als tieners menig biertje dronk en frikadellen naar binnen werkte.

Bij tractorpulling is het de bedoeling om zo ver mogelijk te komen op een baan van honderd meter. Dat is nog niet zo eenvoudig, want een sleepwagen is gekoppeld aan de tractor. Deze sleepwagen is zo afgesteld dat hoe verder de tractor komt, hoe meer weerstand deze ondervindt. Aan de berijder de taak om zijn machine zo onder controle te krijgen dat de motor het volhoudt en hij de finish haalt. Halen er meerdere deelnemers de honderd meter, dan volgt een finale waarin de sleepwagen nog zwaarder wordt afgesteld en de uitdaging om de eindstreep te halen nog groter is. De wedstrijden gaan gepaard met veel rook, lawaai en sneuvelende onderdelen.

Rookies

Ronald en Brienen gingen in 2013 voortvarend van start: ze kochten een tractor en bouwden hem om in een Supersport-tractor, informeerden bij deelnemers en zochten sponsoren om direct mee te kunnen draaien in de competitie. De vrienden zijn dan nog pas 23 jaar en absolute rookies in het vak (de meeste deelnemers zijn tussen de 30 en 50 jaar), maar hun enthousiasme en kennis van techniek leveren respect en bewondering op.

Dan komt het moment dat ze beiden voor het eerst een race voltooien. "Ik voelde veel adrenaline en had wel wat zenuwen ja", herinnert Ronald, vader van een jongen van drie maanden. "Het is net als je eerste rijles: het was best wel overdonderend voor ons allebei. Het was een geweldige ervaring. We vonden het niet echt moeilijk, maar vooral erg kicken. Dit wilden we al zó lang nadat we al zoveel jaren zelf toeschouwer waren geweest."

Debuutjaar

Team Hook 'n Run (vrij vertaald aanhaken en gaan) groeide uit tot zeven man en was al direct in het eerste jaar succesvol met twee zeges. De tractorpullers eindigden in hun debuutjaar wel in de achterhoede, wat ook wel in de lijn der verwachting lag, vertelt hun lasser. "We hadden weinig budget waardoor we niet de mogelijkheid hadden om dure spullen te kopen om de motor optimaal te kunnen opvoeren. Je moet het doen met de spullen die je al hebt. We wisten dat we in de achterhoede zouden eindigen, maar we wilden zo graag meedoen. Dit hadden we het er wel voor over."

Het eerste seizoen eindigde zelfs voortijdig. "We betaalden veel uit eigen portemonnee omdat we toch mee wilden blijven doen en we het leuk vonden. Maar drie races voor het einde was ons geld op en eindigen we ons seizoen. We zijn toen uit de competitie gekegeld." De jonge tractorpullers overleefden echter in deze sport, mede door hun vindingrijkheid. Zo schaften ze een touringcar uit de jaren '80 aan voor het vervoer van de tractor en het team en verkopen deze later weer aan Denemarkers. Het geld investeerden ze in het verbeteren van de tractor.

Testen

Vijf jaar later racen ze in de klasse 3,6 ton supersport in de één na hoogste divisie. Mede met hulp van dertig sponsoren zijn ze competitief en kijken ze naar boven. Doel is promotie naar de hoogste divisie. Dat gaat dit seizoen nog niet lukken, geeft Ronald enigszins teleurgesteld toe. "We staan nu zevende van de twaalf deelnemers. Dat lag niet in onze verwachting. Maar we testen dit seizoen nieuwe banden en veel motoraanpassingen omdat in 2020 er nieuwe regels komen. We willen weten welke aanpassingen het beste voor onze tractor zijn." Vanaf volgend seizoen willen de Achterbergers oogsten en de top halen in hun klasse.

De jonge vader legt uit waar een winnende combinatie aan moet voldoen: "De tractor moet een topvermogen hebben en de rijder moet een goede versnelling kiezen. Als je te hard gaat, zakt je toerental van je motor sneller. Het is de kunst om tussen de 50 en 60 kilometer per uur te rijden. Als je te zacht gaat, gaan je wielen slippen. En je moet de goede band kiezen. De ene band werkt op grip terwijl de andere band op wielspin werkt. Niet alleen motorvermogen brengt de winnende combinatie dus."

Plezier

Winnen geeft het team een kick en een voldaan gevoel, maar het plezier en de teamspirit staat voorop. Hook 'n Run heeft niet voor niets achterop hun tractor de slogan 'Niks keep calm, gewoon gas er op' staan. "Het allermooiste is de saamhorigheid tussen de verschillende teams. Iedereen deelt zijn liefde voor tractoren en motoren. Veel vermogen uit de tractor halen in combinatie met presteren is onze passie."

Meer berichten

Shopbox